Zdrowe ciało

Co jeść na redukcji? Czyli kilka praktycznych rad

23 lipca 2015

co jeść na redukcji

W dzisiejszym, kolejnym już wpisie dotyczącym redukcji postaram się odpowiedzieć na pytanie: co jeść na redukcji?

Podstawową i ogólną zasadą, o której wspominałam też tutaj, jest tzw. czysta dieta, czyli opieranie swojego odżywiania wyłącznie na prostych, nieprzetworzonych produktach, które nie zawierają cukru, syropu glukozowo-fruktozowego, tłuszczy trans i innych zbędnych dodatków. Wybieramy produkty pełnoziarniste, zdrowe tłuszcze (olej kokosowy, lniany, awokado, ryby), rośliny strączkowe, chude białka pochodzenia zwierzęcego; jeśli nabiał to najlepiej dobrej jakości twarogi, jogurty naturalne, kefiry; poza tym jak najwięcej warzyw, a owoce w umiarkowanej ilości (to też cukier, a my lubimy z nim przesadzać). Odrzucamy wszystko, co zostało przygotowane i spakowane tak, żebyśmy nie musieli sami tego przyrządzać. Podstawowa zasada – zrób to sam.

Jeśli interesujesz się tematyką odżywiania od dawna, powyższe informacje nie są dla Ciebie niczym nowym. Jeśli natomiast dopiero zamierzasz poprawić swój styl żywienia, mimo wszystko możesz czuć się zagubiony. Dlatego też stworzyłam dla Ciebie kilka konkretnych wskazówek, które mam nadzieję pomogą Ci w dokonywaniu właściwych wyborów w sklepie.

Przede wszystkim PLANOWANIE

  • Planowanie listy zakupów – to pierwsza rzecz jaką powinieneś zrobić zanim jeszcze wybierzesz się na zakupy. Tworząc listę artykułów zmniejszać ryzyko kupienia czegoś na co masz ochotę, a czego wcale nie potrzebujesz.

  • Unikaj sytuacji, w której wchodzisz do sklepu będąc głodnym – nie skończy się to dobrze dla Twojej redukcji.

  • Ustal jeden dzień w tygodniu, w którym uzupełniasz zapasy w spiżarce – łatwiej jest planować zakupy, wiedząc na ile dni potrzebujesz jedzenia

  • Jeśli potrafisz, postaraj się rozplanować menu na cały tydzień z góry. To zdecydowanie skróci czas robienia zakupów i pozytywnie wpłynie na zawartość koszyka. Osobiście nie zawsze stosuję się do tej zasady, ponieważ nigdy nie wiem na co będę mieć ochotę 😉 Zamiast dokładnego menu pamiętam, aby w każdym tygodniu pojawił się posiłek z kaszą, rybą, warzywami strączkowymi itp. Dbam o urozmaiconą dietę nie skazując się na sztywno ustalone menu.

co jeść na redukcji

Fit produkty, które zawsze powinieneś mieć w domu

Dawniej spacerując między sklepowymi półkami, dość często czułam się zagubiona i zdezorientowana, co skutkowało tym, że wracałam z torbą pełną jedzenia. Jednak gdy przyszło do przygotowania posiłku, to nie było z czego 😉 Znacie to? Tak to wygląda jeśli kupujemy impulsywnie. Dlatego stworzyłam sobie listę fit produktów, których posiadanie daje mi gwarancję, że nawet bez wcześniejszego zaplanowania uda mi się wykombinować jakiś zdrowy i sycący posiłek. Oto one:

  • strączki: czerwona fasola w puszce, ciecierzyca, soczewica

  • kasze: jaglana, gryczana, pęczak itd.

  • ryż – najlepiej brązowy, dziki lub jaśminowy

  • jaja – najlepiej wiejskie

  • płatki: owsiane, jaglane, orkiszowe itd.

  • mąki najlepiej pełnoziarniste: żytnia, gryczana, orkiszowa, jaglana

  • nabiał: kefir, maślanka, jogurty i twarogi wybieram tłuste

  • chude mięso

  • ryby – również te wędzone, np. makrela, do której zachęcałam Cię w tym wpisie; tuńczyk z puszki w sosie własnym to też dobry produkt na czarną godzinę

  • zdrowe alternatywy dla cukru: stewia, ksylitol, erytrol

  • warzywa – im więcej tym lepiej, pasują do wszystkiego; moje minimum to pomidory, ogórki, mix sałat, cukinia, rzodkiewki, szpinak

  • owoce – najlepiej sezonowe

  • pieczywo – jeśli kupne to tylko takie na zakwasie, najlepiej pełnoziarniste, z prawdziwej piekarni a nie wypiekane w piecu na miejscu 😉

  • odżywka białkowa – to nie jest niezbędny i naturalny składnik, ale nie raz uratował mój tyłek 😉 idealna jeśli mamy ochotę wyczarować coś słodkiego, ale zdrowego

Lista może wydawać się długa, ale w praktyce wygląda to tak, że dokupujemy tylko to, czego nam zabrakło. Lista może być oczywiście wzbogacona o kolejne artykuły takie jak nasiona chia czy amarantus, jednak są to produkty z nieco droższej półki i można sobie bez nich poradzić. Jadam mięso i przetwory mleczne, dlatego je również wymieniłam.

Mam nadzieję, że udało mi się odpowiedzieć na pytanie co jeść na redukcji, żeby była ona łatwa i efektywna. Jeśli uważasz, że czegoś w mojej liście zabrakło, napisz 🙂

Poprzednie artykuły dotyczące redukcji:

 Mój pierwszy raz z…redukcją                                                                                                                           

Redukcja tkanki tłuszczowej – jak się za to zabrać?

You Might Also Like