Uważność Zdrowe ciało Zdrowy umysł

Świadome i prawidłowe oddychanie

18 listopada 2015

prawidłowe oddychanie

Są takie chwile, w których związek ciała z psychiką jest niemal wyczuwalny. Jest taki proces, w którym obie te sfery nieustannie na siebie oddziałują. I choć mamy taki skarb tuż pod nosem, na co dzień nie dostrzegamy go, bo proces ten przebiega bez udziału naszej świadomości. Dla nas to bardzo dobrze, bo dzięki temu możemy zajmować się wszystkimi innymi sprawami. Warto jednak od czasu do czasu świadomie przejąć nad nim kontrolę. Na pewno wiesz już do czego zmierzam.

Niestety zdolność prawidłowego oddychania traci większość z nas już w dzieciństwie. Oddychamy płytko czyli tylko klatką piersiową w ogóle nie używając przepony ( to typowe zwłaszcza dla nas – kobiet). W konsekwencji bardzo często chodzimy niedotlenieni, co skutkuje znużeniem, rozdrażnieniem, bólami głowy.

 Świadome i prawidłowe oddychanie – co musisz o nim wiedzieć?

  • rytm oddychania zmienia się pod wpływem emocji i myśli, tzn. kiedy odczuwasz np. niepokój, instynktownie spłycasz, przyśpieszasz lub wstrzymujesz oddech

  • podczas głębokiego oddechu organizm pobiera nawet do 10 razy więcej powietrza niż przy oddechu płytkim

  • świadome oddychanie pozwala nie tylko się wyciszyć i uwolnić od negatywnych emocji, ale jest też elementem pracy nad sobą

  • prawidłowe oddychanie zwiększa koncentrację i usprawnia myślenie

  • mózg zużywa 80 proc. wdychanego z powietrzem tlenu

  • głęboki oddech pomaga rozładować złość, skutecznie relaksuje i obniża ciśnienie krwi.

  • oddychając prawidłowo przyczyniamy się do usuwania toksyn i wzmacniania systemu odpornościowego, dostarczając też ogromną porcję energii.

  • w dotlenionym organizmie lepiej pracują wszystkie narządy wewnętrzne

  • bez pożywienia można przeżyć 3 tygodnie, bez picia 3 dni, a bez oddechu tylko 3 minuty – to chyba mówi samo za siebie

Jak ćwiczyć świadome i prawidłowe oddychanie?

  1. Połóż się wygodnie na plecach. Zamknij oczy. Rozluźnij ciało. Zacznij oddychać przez nos.

  2. Podczas wdechu pozwól, aby przepona (znajdziesz ją tuż poniżej mostka) i brzuch rozluźniły się i aby powietrze dotarło aż do przepony wypełniając brzuch.

  3. Podczas wydechu, pozwól aby powietrze najpierw wyszło z klatki piersiowej, następnie z przepony.

  4. Zauważ jak podczas wdechu klatka piersiowa, przepona i brzuch rozluźniają się i lekko unoszą do góry, a jak podczas wydechu, brzuch, przepona i klatka piersiowa opadają i lekko się kurczą.

  5. Pozwól aby to ciało podyktowało Ci jak długi jest Twój oddech. Powtarzaj to ćwiczenie jak najczęściej.

Czy ćwiczyłeś kiedyś świadome i prawidłowe oddychanie? Zastanawiałeś się wcześniej nad techniką swojego oddechu?

You Might Also Like