Uważność Zdrowe ciało Zdrowy umysł

Świadome i prawidłowe oddychanie

18 listopada 2015

prawidłowe oddychanie

Są takie chwile, w których związek ciała z psychiką jest niemal wyczuwalny. Jest taki proces, w którym obie te sfery nieustannie na siebie oddziałują. I choć mamy taki skarb tuż pod nosem, na co dzień nie dostrzegamy go, bo proces ten przebiega bez udziału naszej świadomości. Dla nas to bardzo dobrze, bo dzięki temu możemy zajmować się wszystkimi innymi sprawami. Warto jednak od czasu do czasu świadomie przejąć nad nim kontrolę. Na pewno wiesz już do czego zmierzam.

Niestety zdolność prawidłowego oddychania traci większość z nas już w dzieciństwie. Oddychamy płytko czyli tylko klatką piersiową w ogóle nie używając przepony ( to typowe zwłaszcza dla nas – kobiet). W konsekwencji bardzo często chodzimy niedotlenieni, co skutkuje znużeniem, rozdrażnieniem, bólami głowy.

 Świadome i prawidłowe oddychanie – co musisz o nim wiedzieć?

  • rytm oddychania zmienia się pod wpływem emocji i myśli, tzn. kiedy odczuwasz np. niepokój, instynktownie spłycasz, przyśpieszasz lub wstrzymujesz oddech

  • podczas głębokiego oddechu organizm pobiera nawet do 10 razy więcej powietrza niż przy oddechu płytkim

  • świadome oddychanie pozwala nie tylko się wyciszyć i uwolnić od negatywnych emocji, ale jest też elementem pracy nad sobą

  • prawidłowe oddychanie zwiększa koncentrację i usprawnia myślenie

  • mózg zużywa 80 proc. wdychanego z powietrzem tlenu

  • głęboki oddech pomaga rozładować złość, skutecznie relaksuje i obniża ciśnienie krwi.

  • oddychając prawidłowo przyczyniamy się do usuwania toksyn i wzmacniania systemu odpornościowego, dostarczając też ogromną porcję energii.

  • w dotlenionym organizmie lepiej pracują wszystkie narządy wewnętrzne

  • bez pożywienia można przeżyć 3 tygodnie, bez picia 3 dni, a bez oddechu tylko 3 minuty – to chyba mówi samo za siebie

Jak ćwiczyć świadome i prawidłowe oddychanie?

  1. Połóż się wygodnie na plecach. Zamknij oczy. Rozluźnij ciało. Zacznij oddychać przez nos.

  2. Podczas wdechu pozwól, aby przepona (znajdziesz ją tuż poniżej mostka) i brzuch rozluźniły się i aby powietrze dotarło aż do przepony wypełniając brzuch.

  3. Podczas wydechu, pozwól aby powietrze najpierw wyszło z klatki piersiowej, następnie z przepony.

  4. Zauważ jak podczas wdechu klatka piersiowa, przepona i brzuch rozluźniają się i lekko unoszą do góry, a jak podczas wydechu, brzuch, przepona i klatka piersiowa opadają i lekko się kurczą.

  5. Pozwól aby to ciało podyktowało Ci jak długi jest Twój oddech. Powtarzaj to ćwiczenie jak najczęściej.

Czy ćwiczyłeś kiedyś świadome i prawidłowe oddychanie? Zastanawiałeś się wcześniej nad techniką swojego oddechu?

You Might Also Like

  • Pamiętam, jak zaczęłam chodzić na jogę i byłam zafascynowana tym, ile można się naoddychać przez głupie półtorej godziny i jak wiele to daje! Z czasem zaczęłam oddychać głębiej i z brzucha… Kocham to uczucie, kiedy całe płuca są napełnione powietrzem, najlepiej świeżym, rześkim, w plenerze 🙂 Fajnie, że o tym piszesz, bo ludzie zwyczajnie nie wiedzą jak ważne jest umieć odetchnąć pełną piersią!

  • czwarta

    Możesz podać źródło? Bo przy trójce (wydech) nauczyłam się odwrotnie ????

    • Źródłem jest nauczycielka jogi, na którą kiedyś uczęszczałam. Wyjaśniała, że kończąc wydech przeponą dociskamy płuca i pozbywamy się resztek powietrza.
      Zastanawiam się jakie to uczucie robić to odwrotnie? 😀

  • Ja dopiero kiedy uświadomiłam sobie, że źle oddycham zdałam sobie sprawę z tego, jak wiele zależy od prawidłowego oddychania. To naprawdę ważne. Oddech wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie, a oprócz tego możemy sobie dodać nim energii lub zrelaksować się dzięki niemu. I to jest świetne 🙂

  • Technika ALeksandra uświadomiła mi jak istotne jest świadome oddychanie. Ludzie bardzo czesto zbyt płytko oddychają lub nawet o nim zapominają (sytuacje stresowe lub sport) co może mieć bardzo negatywne konsekwencje.

  • Oddech ma wielką moc, a rzeczywiście jego rola jest znacząco pomijana. Kiedyś słyszałam, że zwłaszcza kobiety mają kłopot z oddychaniem przeponą, bo pilnują aby brzuch był wklęsły. Koniec z tym Dziewczyny! Raz na jakiś czas można go wypchnąć 😉

  • Świadome i prawidłowe oddychanie w połączeniu z medytacją i pełną koncentracją pomaga uwolnić organizm od negatywnych emocji i naładować „wewnętrzne akumulatory” pozytywną energią. Dziękuję za pomocny wpis. Pozdrawiam serdecznie 🙂

  • Wiem, że oddycham źle i kiedyś próbowałam się uczyć prawidłowych oddechów, ale jakoś mi nie idzie i nie mam cierpliwości ;/ Podobno też to kobiety najczęściej właśnie nieprawidłowo oddychają.

  • Byłam ostatnio na festiwalu Szczęście na głowie, gdzie był prelegent, który prowadzi takie warsztaty. W sumie już po kilku chwilach cwiczenia poczułam się zupełnie inaczej, odprężona… To działa 🙂

  • Miałam kiedyś zajęcia z prawidłowego oddychania. Były bardzo ciekawe i nawet kilka razy takie ćwiczenie wykonałam później w domu, jednak szybko o tym zapomniałam. Dzięki za przypomnienie!

  • Dobry wpis, chyba dawno nie miałam czasu nawet „odetchnąć”