Emocje Relacje Zdrowa dusza Zdrowy umysł

Jak zakończyć toksyczną relację?

9 lutego 2016

Jak zakończyć toksyczną relację

Nie muszę chyba nikogo przekonywać, że to z kim się zadajemy ma wpływ na naszą równowagę psychiczną. Tak się składa, że rodziny wybrać sobie nie możemy (choć na jakość relacji z bliskimi zawsze możemy w pewnym stopniu wpływać), ale to z kim będziemy się przyjaźnić lub żyć w związku zależy już tylko od nas. Jako dorośli ludzie mamy prawo wybierać i nie ma w tym nic złego. Zdarza się jednak, ze tkwimy w niezdrowych relacjach, bo albo nie dostrzegamy że takie są (np. powielając jedyny schemat jaki jest nam znany), albo nie umiemy ich zakończyć (np. z lęku przed samotnością).  Im dłużej kontynuujemy taką znajomość, tym gorzej się czujemy i trudniej jest nam się z niej uwolnić. Jedynym słusznym wyjściem z takiej sytuacji jest przerwanie tego błędnego koła. Jak to zrobić? Etapami.

 

Jak zakończyć toksyczną relację?

 

Podejmij decyzję i pozbądź się wątpliwości

Najczęstszy powód przez który tkwimy w toksycznych relacjach to brak jednoznacznej decyzji. Wahamy się, rozważamy, odkładamy na potem, a potem nigdy nie nadchodzi. Pozwalamy sobie na wątpliwości, tłumacząc wszystkie destruktywne zachowanie drugiej osoby. Zamiast tego w chwilach zwątpienia przypomnij sobie, dlaczego nie czujesz się dobrze w relacji z tym człowiekiem. Wypisz na kartce papieru argumenty za tym, żeby zakończyć tę znajomość i sięgaj do nich, gdy zwątpisz.

Uświadom sobie, że jesteś wolnym i niezależnym człowiekiem.

Toksyczni przyjaciele dbają bardzo o to, żebyś zapomniał o swojej wolności i niezależności. Dzięki temu utrzymują nad Tobą kontrolę, dbając o własne interesy i stały dostęp do Twojej energii. Dlatego kolejnym ważnym krokiem jest uświadomienie sobie, że tylko Ty możesz o sobie decydować i masz prawo podejmować takie decyzje, które Cię uszczęśliwiają.

Rozpoznaj destruktywne myśli i przekonania, które Cię hamują

Nieświadomie bronimy się przed każdą zmianą, nawet tą na lepsze. To, co znane wydaje nam się bezpieczniejsze. Dlatego, gdy Ty zbierasz się do tego, żeby przeprowadzić w życiu małą rewolucję, Twój umysł podsyła Ci niezbyt wspierające myśli, np: to moja wina, jestem zbyt surowa wobec niej, on na pewno się zmieni, samotność jest straszna i żałosna, nikt mnie już nie pokocha/ nie polubi, zbyt wiele jej zawdzięczam itp. Naucz się patrzeć na nie z dystansem. Dyskutuj z nimi szukając kontrargumentów i podważając ich prawdziwość.

Wyobrażaj sobie życie bez tej osoby

To bardzo ważny krok, który zmniejsza lęk przed nieznanym. Jeśli toksyczny znajomy wypełniał większość Twojego czasu wolnego, to nic dziwnego że paraliżuje Cię myśl o zerwaniu tej znajomości. W takich momentach pojawia się poczucie pustki, z którym nie wiadomo co zrobić. Dlatego przygotuj się do tego etapu, wyobrażając sobie życie codzienne bez tej osoby. Możesz dokładnie i ze szczegółami wizualizować sobie, co będziesz robić, z kimś będziesz się spotykać, jak bardzo będziesz szczęśliwy. Pamiętaj aby Twoje wyobrażenia były pozytywne.

Przygotuj się do rozmowy

Niełatwo jest panować nad emocjami podczas rozmowy o emocjach z człowiekiem, który jest emocjonalnym wampirem. Przygotuj list lub e-mail, w którym wyrazisz wszystko to, co leży Ci na sercu. Masz gwarancję, że nikt Ci nie przerwie, nie wyśmieje ani nie zbagatelizuje Twoich odczuć. Dzięki tej metodzie będziesz psychicznie przygotowany do zmierzenia się ze swoim problemem i rozmówcą. Jeśli jednak czujesz, że osoba ta z jest w stanie całkowicie Cię zdominować, wyślij swój list przed spotkaniem. Uchronisz się przed pierwszym wybuchem negatywnych emocji i dasz szansę drugiej stronie na spokojne zapoznanie się z Twoim punktem widzenia.

Bądź asertywny

Nie dyskutuj nad decyzją, którą już podjąłeś. Używaj komunikatów „ja”, tzn. odnoś się tylko do swoich emocji i przemyśleń. I pamiętaj: to że druga osoba widzi to inaczej, nie oznacza że to właśnie Ty się mylisz. Nie pozwól wciągnąć się w rozważania pt. kto ma rację? Jedynym Twoim celem jest zakomunikowanie, dlaczego odchodzisz i odejście.

Bądź konsekwentny i nie pozwól się wciągnąć w emocjonalne gierki i szantaże

Pozwól drugiej osobie radzić sobie po swojemu, ale nie pozwól by Cię w to wciągnęła. W tym etapie najczęściej ulegamy negatywnemu wpływowi toksycznej osoby, uzależniając od niej swoje życie jeszcze bardziej. Pamiętaj, że nie jesteś odpowiedzialny za postępowanie drugiej osoby. Wciąż bądź asertywny.

Zaplanuj wolny czas w towarzystwie wspierających osób

Zadbaj o to, żeby poza zakończeniu toksycznej znajomości otaczali Cię same wspierające osoby. Inne, pozytywne doświadczenia z w kontaktach z ludźmi, tylko upewnią Cię w tym, że podjąłeś dobrą decyzję.

Jeśli masz wątpliwości, przypominaj sobie chwile, które zmotywowały Cię do podjęcia takiej decyzji.

Możesz wykorzystać listę argumentów, którą przygotowałeś w fazie podejmowania decyzji. Możesz użyć też wspomnień. Ważne, żebyś przekonywał siebie że Twoja decyzja jest słuszna, np. sporządzając listę korzyści, jakie odczuwasz z zakończenia znajomości.

zdrowy styl życia

Po czym poznasz, że tkwisz w toksycznej relacji?

  • Podstawowa sprawa to poczucie, że bliska osoba zamiast dawać Ci energię – okrada Cię z niej. Po spotkaniach jesteś zmęczony i przygaszony, odczuwasz też spadek nastroju lub rozdrażnienie.

  • Nie otrzymujesz wsparcia, nawet kiedy prosisz o nie wprost. Twoje potrzeby są pomijane, bo toksyczny znajomy zawsze znajdzie sposób na to, żeby skoncentrować Waszą uwagę na jego osobie.

  • Czujesz jakby podcinano Ci skrzydła za każdym razem, gdy dzielisz się marzeniami i planami. Słyszysz, że to głupie i nie ma sensu, że powinieneś sobie odpuścić, że to nie dla Ciebie i że na pewno Ci się nie uda.

  • Jesteś zniechęcany i odwodzony od działań, które Cię rozwijają i pchają do przodu. Pytając o argumenty nie dowiadujesz się niczego.

  • Nie czujesz się swobodnie w kontakcie z tą osobą, nie jesteś w 100 % sobą, obawiasz się oceny i krytyki.

  • Każda próba rozmowy o Twoich odczuciach kończy się kłótnią i wyrzutami. Szantaże emocjonalne to coś, co jest Ci dobrze znane.

  • Jesteś przy tej osobie mniej szczęśliwy niż przy innych. Po prostu.

 

Ciekawa jestem, czy tkwiłeś kiedyś w toksycznej relacji i jak sobie z nią poradziłeś?

 

 

You Might Also Like