Slow life Uważność Zdrowa dusza Zdrowy umysł

Jak skutecznie się zrelaksować?

4 listopada 2015

Miałam taki okres w życiu, w którym chodziłam nieustannie spięta. Był to efekt nagromadzonego w ciele stresu, z którym sobie wtedy nie radziłam. Nie dlatego, że nic w tym kierunku nie robiłam. Próbowałam wielu rzeczy, jednak żadna z nich nie oddziaływała na umysł w takim stopniu, żeby ciało poczuło ulgę. Gdy teraz myślę nad tym, jak skutecznie się zrelaksować, do głowy przychodzi mi tylko jedna odpowiedź: uważnie.

jak skutecznie się zrelaksować

W podręcznikach o uważności znajdziesz gotowe i krótkie treningi relaksacyjne, które są naprawdę skuteczne. Z doświadczenia wiem jednak, że ciężko jest zacząć od ćwiczeń, które są schematyczne i wymagają systematyczności. Dlatego to, co w pierwszej kolejności Ci zaproponuję to uważny spacer.

Czym się różni uważny spacer od zwykłego?

  • jest to spacer, w którym najważniejsza jest sama droga – nieistotne jest to, ile przejdziesz i gdzie skończysz, ważne jest to, czego doświadczysz w trakcie

  • miejsce – najlepsze to łono natury, gdzie nikt Ci nie przeszkodzi – może wybierzesz się do lasu za miastem?

  • czas – każdy jest dobry, ale są takie pory, w których dzieje się więcej: świt i zachód słońca. Byłeś kiedyś w lesie o świcie?

  • towarzystwo – najlepiej byłoby wybrać się samemu; samotność sprzyja koncentracji i pomaga usłyszeć swój wewnętrzny głos. Poza tym, jak często masz okazję przebywać tylko w swoim towarzystwie? Co wtedy czujesz?

  • okoliczności – zostaw wszelką elektronikę w domu, a jeśli musisz koniecznie zabrać ze sobą telefon, to wyłącz go na czas ćwiczenia. Pozbądź się nawyku kontrolowania tego, co dzieje się w wirtualnym świecie. Wyłącz się ze stanu czuwania. Przestań się bać, że coś Cię ominie.

Jak ćwiczyć uważność w trakcie spaceru?

Zaczynając spacer zastanów się jak się czujesz (emocjonalnie), co czujesz (fizycznie), jakie myśli Ci towarzyszą? Nie oceniaj tego, co zauważysz. Oglądaj z pewnego dystansu, trochę jakbyś obserwował świat kogoś innego. Nie pozwól, żeby Twój umysł wciągnął Cię w tzw. „bujanie w obłokach”. Bądź świadom takich chwil i wracaj do swoich obserwacji. Gdy poczujesz się znużony – a to na pewno nadejdzie – przejdź do kolejnego etapu. Spaceruj odbierając bodźce świadomie i wszystkimi zmysłami. Odłóż na bok wszystkie swoje myśli i skoncentruj się postrzeganiu zmysłowym. Zauważ po czym stąpasz i jakie to uczucie. Usłysz dźwięki naturalne dla tego miejsca, te bliższe i te dalsze. Dotykaj np. drzew i czuj ich strukturę. Zwróć uwagę na to, czy jest Ci ciepło czy zimno. Zobacz jakie kolory i kształty Cię otaczają.Poczułeś głód, pragnienie? A może powiew wiatru lub promienie słońca na policzku? Zwróć uwagę na różnorodność i intensywność zapachów. Postaraj się dostrzec najpierw pojedyncze wrażenia, a potem obejmij je całościowo. Napawaj się nimi. Zapamiętuj. Bądź jak najbardziej obecny tu i teraz. Gdy poczujesz znużenie wróć na chwilę do początku ćwiczenia i zastanów się, jak teraz się czujesz? Co myślisz? Widzisz różnice między stanem sprzed spaceru i po?

jak skutecznie się zrelaksować

You Might Also Like