Motywacja Smaki Zdrowe ciało Zdrowy umysł

Jak skutecznie i bezboleśnie rzucić cukier?

2 lutego 2016

W poprzednim poście podsumowującym styczeń wspomniałam o tym, że w lutym chcę zadbać o odpowiednią ilość snu. Żeby to zrobić musiałam na nowo ustalić priorytety i przyznać, że jednak nie zawsze i nie wszystko można pogodzić (jeśli chce się dbać o swoje zdrowie i jeszcze o tym pisać). Tym samym doszłam do jedynego słusznego rozwiązania, czyli do zmniejszenia częstotliwości publikowania. Jak dotąd starałam się to robić 3 razy w tygodniu, choćby nie wiem co się działo. Paradoksalnie takie działania raczej nie działały na korzyść bloga, bo pisałam gdy byłam już zbyt zmęczona by myśleć, bo spieszyłam się tak, że nie ujmowałam połowy zaplanowanej treści, bo zaczęłam traktować to jak narzucony mi przez kogoś obowiązek. Dlatego od tego miesiąca wprowadzam drobne zmiany. Zamierzam publikować 2 razy w tygodniu (co mam nadzieję przełoży się również na jakość postów), jednocześnie angażując się bardziej w social media. Trzymajcie kciuki, żeby się udało 😉 A teraz przejdźmy do właściwego tematu tego wpisu, czyli jak skutecznie i bezboleśnie rzucić cukier?

Jak skutecznie i bezboleśnie rzucić cukier?

Od początku stycznia jestem na detoksie od cukru*. Gdy dzieliłam się swoim postanowieniem z innymi, najczęściej słyszałam: po co? Chcesz schudnąć? Przecież jesteś szczupła. Może i jestem, ale nie zawsze tak było i nie będzie tak do końca życia, jeśli o to nie zadbam. Już dawno temu pogodziłam się z tym, że nie mogę jeść byle jak zachowując zdrowy wygląd. Eksperymentując przez wiele lat z odżywianiem, zawsze dochodziłam do jednego i tego samego wniosku. Cukier mi szkodzi. I nie mówię tu tylko o nadprogramowych kilogramach, które w w tym momencie wydają mi się najmniej zagrażające. Bardziej martwią mnie bóle głowy, problemy z koncentracją, cellulit, insulinooporność, wyjałowienie flory bakteryjnej jelit i jeszcze kilka innych. I chociaż nie mogę tych negatywnych skutków obejrzeć gołym okiem, tak jak odkładającego się tłuszczu, to nie znaczy że nie istnieją. Czuję, co się dzieje w moim organizmie, gdy spożywam produkty zawierające cukier. Czuję się po prostu kiepsko. Dlatego właśnie regularnie, co jakiś czas rzucam cukier. Tak, dobrze widzisz. To nie pierwszy raz i zapewne nie ostatni. Dlaczego? Bo ja i mój organizm jesteśmy od niego uzależnieni, a z uzależnieniami jest tak, że ciężko jest je rzucić raz na zawsze. Mój organizm na detoksie radzi sobie nieźle, po pierwszym tygodniu „na głodzie” działa tak, jak gdyby nigdy nie było żadnego problemu. Gorzej radzę sobie ja 😉 Jestem smakoszem, który lubi tworzyć z jedzenia rytuały, celebrować je z namaszczeniem, a smakowanie nowości jest chyba moją największą rozrywką 😛 Dlatego właśnie nie oszukuję się, że raz na zawsze rzucę cukier. Zamiast tego obrałam strategię, dzięki której panuję nad swoim uzależnieniem, a raz do roku przeprowadzam gruntowny detoks.

*mam na myśli zwykły biały cukier rafinowany, syrop glukozowy, fruktozowy, glukozowo-fruktozowy i inne tego typu słodkie wynalazki (nie będę wymieniać tego wszystkiego za każdym razem); cukry naturalne spożywam i o tym przeczytasz dalej

Jak skutecznie i bezboleśnie rzucić cukier?

Jak skutecznie i bezboleśnie rzucić cukier?

  1. Przekonałam się już na własnej skórze, że jeśli chcesz wyjść z tego paskudnego nałogu, to w pierwszej fazie musisz przejść detoks, czyli całkowite odstawienie wszystkiego co zawiera w sobie cukier. Oznacza to czytanie każdej etykiety w sklepie i jedzenie tylko takich produktów, których skład możemy poznać. Niestety producenci dowalają cukier wszędzie gdzie się da, dlatego bądź czujny i nie zniechęcaj się 😉 Unikając cukru zaczniesz jeść prawdziwe, nieprzetworzone jedzenie 🙂

  2. Ustal czas trwania detoksu. Uważam, że miesiąc to minimum jakie powinieneś przyjąć. Po tym czasie możesz naprawdę uwolnić się z błędnego koła swojego uzależnienia. W tej fazie cheat meal nie istnieje! I to właśnie teraz odczujesz wyraźnie, że jesteś uzależniony.

  3. Nie poddawaj się! Pierwszy tydzień może być naprawdę trudny. Będziesz ospały, głodny, rozdrażniony, ale to wszystko przejdzie jak tylko Twój organizm wróci do właściwej mu równowagi.

  4. To, co ułatwi Ci przetrwanie najtrudniejszego okresu, to jedzenie kilku posiłków dzienne w stałych odstępach czasu (to unormuje poziom insuliny we krwi). Dobrze, żebyś miał je przygotowane wcześniej i zabierał ze sobą. Najłatwiej jest ulec pokusie, wtedy gdy jest się głodnym i nie ma się nic w zanadrzu. Dlatego też na zakupy wybieraj się tylko wtedy, gdy jesteś najedzony 😉

  5. Rzucenie cukru nie równa się porzuceniu słodkiego smaku. Eksperymentuj, odkrywaj, szukaj zdrowej alternatywy dla cukru. Codziennie jem coś słodkiego, ale naturalnego. Jeśli chcesz wiedzieć co, czytaj dalej 🙂

  6. Obserwuj swoje ciało i pozytywne zmiany jakie w nim zachodzą. Nie ma chyba nic bardziej motywującego niż dobre samopoczucie i lepsza sylwetka.

  7. Po udanym detoksie czas na nagrodę 🙂 Najlepiej jakby nie był to batonik 😛 Kup sobie coś, o czym od dawna marzyłeś, wybierz się na zabieg pielęgnacyjny, zrób cokolwiek żeby się zdrowo rozpieścić.

  8. Jeśli po pierwszym czystym miesiącu uznasz, że pomimo lepszego samopoczucia nie chcesz raz na zawsze rezygnować z tego, co Ci po prostu smakuje, wybierz jeden dzień w tygodniu na cheat meal. Oczywiście samodzielnie przygotowane słodkości będą zawsze lepszym wyborem niż gotowe słodycze ze sklepu.  Internet aż pęka w szwach od tego typu przepisów. W tym miejscu znajdziesz moje.

  9. Nigdy nie rezygnuj z czytania etykiet i nie spożywaj cukru, który do niczego nie jest Ci potrzebny. No bo np. po co jeść słodzony jogurt skoro można dodać do niego owoce? Dla mnie jest to największa głupota jaką kiedyś robiłam.

  10. Nie daj się zwariować 🙂 Jeśli na co dzień unikasz cukru i zastępujesz go zdrowymi, naturalnymi zamiennikami, to naprawdę nie popełnisz zbrodni, jeśli zjesz kawałek ciasta, którym poczęstowała Cię babcia 🙂 Najważniejsze to rozsądne i elastyczne podejście do tematu. To chyba dzięki niemu udaje mi się zachować równowagę między zdrową dietą a czerpaniem przyjemności z życia 🙂

Jak skutecznie i bezboleśnie rzucić cukier?

Czym zastąpić cukier?

  • owoce

  • daktyle – są tak słodkie, że zaspokoją nawet największą ochotę na słodycze

  • syrop daktylowy

  • syrop klonowy

  • miód (ale uwaga, prawdziwy z pasieki!)

  • stewia, najlepiej w płynie

  • ksylitol

  • erytrol – sprawdza się świetnie we wszystkich ciastach

  • dżem niesłodzony – nie wiem ile razy dziękowałam sama sobie za to, że ostatniego lata zrobiłam swoje dżemy bez cukru

Rezygnacja z cukru nie jest tak trudna jak się to początkowo wydaje. Wymaga jedynie odrobiny cierpliwości i pomysłowości. Mój detoks potrwa do tłustego czwartku i to nie jest przypadek. W ten dzień będzie mój pierwszy cheat meal, czyli samodzielnie przygotowane pączki 😉 Nie muszę się obawiać tego, że rzucę się wygłodniała na słodkości, bo moje posiłki w trakcie tego miesiąca nie był jałowe. Regularnie zaspokajałam swoje kubki smakowe serwując im coś bardzo słodkiego i bardzo zdrowego 😉

Chcesz dowiedzieć się czegoś jeszcze o rzucaniu cukru? Zadaj pytanie w komentarzu, chętnie Ci na nie odpowiem 🙂

You Might Also Like