Smaki Zdrowe ciało

Dlaczego warto jeść mak niebieski? Polskie superfoods.

25 listopada 2015

Lubię odkrywać nowe smaki i składniki. Ale jeszcze bardziej lubię odkrywać na nowo to, co znam od dawna. Mak od zawsze kojarzył mi się głównie ze świętami i makowcem, za którym nie przepadam ( uwielbiam za to drożdżowe bułeczki z makiem). Nigdy jakoś specjalnie nie zastanawiałam się nad jego właściwościami odżywczymi. Bo co takie małe ziarenka mogą w sobie mieć? Dlatego sama nie wiem, co wywołało we mnie taką ochotę na mak. Kupiłam go nie mając, co do niego żadnego planu. Ale gdy się tak zastanawiałam jak go wykorzystać, pomyślałam że przypomina mi nieco nasiona chia. Ta myśl wywołała lawinę pomysłów, a pierwszym z nich była makowa owsianka 🙂

dlaczego warto jeść mak niebieski

Dlaczego warto jeść mak niebieski?

  • jest bogatym źródłem witamin z grupy B: B1, B2, PP, B5, B6, kwasu foliowego i witaminy E oraz pierwiastków – minerałów takich jak: wapń, magnez, cynk, fosfor, żelazo, miedź, potas, mangan i selen

  • zawiera dużo błonnika pokarmowego dzięki czemu zapobiega zaparciom

  • jest niezwykle bogaty w wapń (w 100 g maku to nawet 1400 miligramów –  dla porównania 100 g sera ma w sobie od 100 do 200 mg wapnia, mleko 100-120 mg, a jajka 42 mg)) i magnez (347 mg na 100 g)

  • zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega-6 obniżające poziom złego cholesterolu

  • to co ważne dla osób trenujących – mak jest dość bogatym źródłem białka (ok. 18 g białka na 100 g maku); nie należy przesadzać jednak z jego ilością, ponieważ składa się głównie z tłuszczy 😉

  • uwaga – mak wchodzi w interakcję z lekami, dlatego jeśli jakieś przyjmujesz, skonsultuj się z lekarzem zanim włączysz go do diety

Oczywiście spożywanie maku w ciastach i bułeczkach mija się z celem 😉 To co Ci proponuję, to dodawanie go do owsianki lub omletów. Jak to zrobić? Przygotowując owsiankę dodaj łyżkę maku na początku i gotuj wszystko razem. W przypadku omleta dodaj łyżkę maku do roztrzepanych z mąką jajek i smaż na patelni tak jak zawsze. Nie obawiaj się spróbować, mak nie zdominuje smaku Twojego śniadania. Doda mu jedynie delikatnego aromatu i chrupkości 😉

Zdjęcia mojej makowej owsianki i omleta znajdziesz na moim Instagramie.

Jak Ci się podobają moje propozycje włączenia maku do codziennego odżywiania? A może masz jakieś swoje pomysły, którymi chciałbyś się ze mną podzielić w komentarzu? 🙂

You Might Also Like