Smaki Zdrowe ciało

Brownie z czerwonej fasoli – idealne na redukcji

31 maja 2015

brownie

Jestem uzależniona od kakao, a tym samym od czekolady. Na co dzień radzę sobie z tym całkiem nieźle. Pijam kakao, dodaję je do omletów, owsianki i białka potreningowego. Od czasu do czasu delektuję się kostką najlepszej gorzkiej czekolady jaką znam. Mimo to, co jakiś czas przychodzi TEN dzień, w którym potrzebuję olbrzymiej dawki kakao. Marzę wtedy o czymś tak intensywnie czekoladowym, co w pełni zaspokoi moje kubki smakowe, wyciszy tę prymitywną żądzę i pozwoli dalej funkcjonować 😛 Na ogół w takich momentach do głowy przychodzi mi jedna rzecz – brownie, które jest wilgotne, maksymalnie czekoladowe, sycące, słodkie ale nie o smaku cukru (to ważne).

Ale jak pogodzić miłość do tego ciasta z redukcją?

Próbowałam różnych substytutów. Pierwsze było czekoladowe ciasto z buraków. Wilgotne, smaczne, ale mimo dużej ilości kakao, pachniało lekko burakiem. Nie jest to dla mnie coś dyskwalifikującego, ale postanowiłam znaleźć ideał. Kolejnym eksperymentem były czekoladowe ciastka z fasoli. Smak taki jak oczekiwałam, ale były za suche. W końcu to ciastka. Następnie przyszła kolej na brownie z batatów. Tu niestety byłam rozczarowana. Wprawdzie ciasto zaspokajało ochotę na słodkie, ale okazało się zbyt wilgotne, rozpadało się, miało dziwny posmak. Po tym eksperymencie zwątpiłam w to, czy uda mi się znaleźć idealny substytut klasycznego brownie. Chciałam nawet zrezygnować, ale przeglądając zdjęcia na instagramie trafiłam na czekoladowe ciasto z czerwonej fasoli. Postanowiłam dać mu szansę i to był strzał w dziesiątkę!
Kakaowe ciasto z fasoli w 99% smakuje jak tradycyjne brownie 😀 Po upieczeniu fasola staje się niewyczuwalna. Ciasto jest wilgotne, zbite, słodkie i zdrowe. Kolejną jego zaletą jest to, że przepis można praktycznie dowolnie modyfikować. Swoją wersję brownie tworzyłam uwzględniając aktualny sposób odżywiania. Przygotowanie masy przy pomocy blendera zajmuje 5 minut (można je zrobić nawet nie mając czasu), piecze się ok. pół godziny. Ciężko powstrzymać się od zjedzenia jeszcze gorącego 😉

Dość gadania, oto przepis:

– puszka czerwonej fasoli
– 1 dojrzały banan
– 2 jajka (albo 1 jajko i 2 białka)
– 30 g kakao
– 40 g masła orzechowego (najlepiej bez soli, cukru i oleju palmowego, np. to)
– 2 łyżeczki proszku do pieczenia
– 5 łyżek erytrolu i kilka kropel stewii w płynie – tak naprawdę ilość dopasowujemy do naszych upodobań; jeśli nie obchodzą Cię kalorie proponuję dosłodzić miodem albo cukrem demerara
– 1 łyżeczka cynamonu
– 1 łyżeczka aromatu waniliowego (ja wykorzystałam swój aromat domowej roboty)
– opcjonalnie 30 odżywki białkowej – za pierwszym razem nie dodałam i też było pyszne
– wiórki kokosowe do posypania ciasta – myślę, ze orzechy włoskie też będą świetnie pasować

Wszystko blendujemy, przekładamy do niedużej foremki keksowej i pieczemy w 180 stopniach ok. 30 minut (wiele zależy od piekarnika, ciasto powinno być w środku lekko wilgotne, a wierzch powinien być lekko spękany).

brownie z fasoli

Tak wygląda kaloryczność i makro mojego brownie:

brownie z fasoli

Dlaczego warto uwzględnić w swojej diecie czerwoną fasolę i kakao?

  • Fasola polecana jest osobom trenującym i dbającym o sylwetkę jako źródło białka, ma go bowiem więcej niż mięso (choć jest to białko uboższe w aminokwasy od zwierzęcego)

  • Czerwona fasola jest bogatym źródłem witamin z grupy B (głównie B1 – tiaminy, która działa antydepresyjnie, poprawia pamięć i logiczne myślenie)

  • Fasola jest ponadto bogata w potas, wapń i fosfor; zawiera żelazo, kwas foliowy, selen oraz cynk

  • Roślina ma lekkostrawną skrobię i substancje hamujące rozrost tkanek nowotworowych a także błonnik, który pomaga usuwać z organizmu nadmiar cholesterolu

  • Dodatkową zaletą fasoli jest działanie stymulujące wzrost korzystnej dla zdrowia mikroflory jelitowej i niski indeks glikemiczny

  • Kakao zawiera największą koncentrację antyoksydantów, więcej niż jakiekolwiek inne jedzenie; chronią one nas przed wolnymi rodnikami, które atakują nasze DNA, powodują różne choroby i są przyczyną starzenia się organizmu

  • Kakao jest najbogatszym źródłem magnezu, który chroni nas przed negatywnymi skutkami stresu, pozytywnie wpływa także na serce, powodując lepszy przepływ krwi, lepsze jej dotlenienie; podnosi wydajność umysłu, relaksuje mięśnie, zwiększa elastyczność i pomaga budować mocne kości

  • Kakao zwiera także duże ilości żelaza i zaspokaja bez problemu jego dzienne zapotrzebowanie

  • Podnosi poziom serotoniny (tzw. hormon szczęścia) w mózgu, który jest jednym z głównych neuroprzekaźników występujących w ludzkim organizmie

You Might Also Like