Zdrowa dusza Zdrowe ciało Zdrowy umysł

5 nawyków, dzięki którym zachowasz wewnętrzną równowagę

20 stycznia 2016

5 nawyków, dzięki którym zachowasz wewnętrzną równowagę

Zastanawiałam się wczoraj nad tym, jak to jest, że choć narzucam sobie coraz więcej zadań i wyzwań, udaje mi się jakimś cudem nie zwariować 🙂 Inaczej mówiąc, zachowuję wewnętrzną równowagę. A bywało z tym różnie i nie tyle wiązało się to z ilością obowiązków, co ogólnie pojętym stylem życia. Doszłam do wniosku, że najważniejsze są podstawy i proste rzeczy. Jeśli swoją codzienność oprzesz na trwałych i stabilnych fundamentach, oprzesz się niejednej niespodziewanej burzy. Fundamenty te nazwałam nawykami, bo tak naprawdę z czasem robisz to wszystko nie zastanawiając się nawet nad tym, jak wielkie ma to znaczenie dla Twojej psychiki.

 

5 nawyków, dzięki którym zachowasz wewnętrzną równowagę

 

1.Koncentracja na byciu tu i teraz.

Rozpamiętywanie przeszłości i zamartwianie się przyszłością do niczego nie prowadzi. Sens ma jedynie życie w chwili obecnej. Liczy się to, co teraz robisz, czujesz i gdzie teraz jesteś. Świadome przeżywanie teraźniejszości buduje piękne wspomnienia, pomaga w osiąganiu celów i spełnieniu marzeń.

2. Planowanie i przygotowanie posiłków na cały dzień.

Banał? Niby każdy wie o tym, że człowiek który jest głodny i spragniony nie może czuć się w pełni dobrze. A jednak spora część społeczeństwa wciąż naraża swój organizm na tego typu przewlekły stres. Dlatego zanim cokolwiek zrobisz, sprawdź czy Twoje potrzeby są zaspokojone. Czasami najlepszym lekiem na podłe samopoczucie jest pełnowartościowy posiłek zjedzony bez pośpiechu.

3. Planowanie aktywności.

Nie ma chyba nic gorszego niż poczucie straconego czasu. No może tylko związane z tym poczucie winy, które nie działa zbyt motywująco. Jeśli chcesz na koniec dnia czuć satysfakcję i spełnienie, zacznij planować swoje aktywności z wyprzedzeniem. Dzięki temu mimo codziennego zabiegania (tudzież lenistwa) wybierzesz się w końcu do kina, spotkasz z dawno niewidzianym przyjacielem albo przeczytasz książkę, która czeka na to od kilku miesięcy.

4.Rytuał off-line przed snem.

W dzisiejszych czasach ciężko jest odciąć się zupełnie od mediów i elektroniki. Ale biorąc pod uwagę niekorzystne oddziaływania na nas fal niebieskich oraz setki informacji, którymi obciążany jest nasz umysł, dobrze byłoby zadbać o odpowiednią higienę snu. Najlepszym sposobem jest rytuał off-line, polegający na odcięciu się od wszystkiego min. pół godziny przed położeniem się do łóżka (a nie zaśnięciem, jest różnica!)

5.Przynajmniej jeden dobry uczynek.

Robiąc coś dobrego dla drugiego człowieka, tak naprawdę wyświadczasz przysługę sobie samemu. Pomoc innym podnosi naszą samooceną i nadaje życiu codziennemu głębszy sens. To nie musi być nic wielkiego. Zacznij od drobnych uczynków wobec swoich najbliższych. Może zaskoczysz partnera śniadaniem do łóżka albo odwiedzisz mamę i zaproponujesz pomoc przy sprzątaniu? A może przepuścisz starszą osobę w kolejce? Pamiętaj, dobro wraca 🙂

 

A Ty jak dbasz o swoją równowagę? 🙂

You Might Also Like